Employer branding: Werknemers zijn essentieel in het creëren van een sterk merk en in het aantrekken van potentiële werknemers. Zowel om nieuwe talenten aan te trekken als de huidige werknemers te behouden. Het management is vaak bezig met financiële zaken, nieuwe klanten werven en het optimaliseren van processen, echter vergeten ze hierdoor vaak de interne cultuur, de identiteit en het verhaal wat er leeft in een organisatie.
Employer branding: een onderscheidend werkgeversmerk
Voor bedrijven is het tegenwoordig heel belangrijk om zich te profileren als aantrekkelijke werkgever. Een onderscheidend werkgeversmerk zorgt er namelijk voor dat werknemers graag bij je bedrijf willen werken. En dat betekent natuurlijk meer talent om uit te kiezen! Om een aantrekkelijk werkgeversmerk te worden, is Employer Branding in het leven geroepen.
Waaruit bestaat een employer brand?
Om een sterk merk te creëren is het verhaal van het merk een belangrijk element. Waarom ben jij nou zo bijzonder? Mensen zijn van jongs af aan gewend om naar verhalen te luisteren en verhalen te vertellen. Ook bij merken vinden mensen het belangrijk om het verhaal achter een merk te kennen. Een goed werkgeversmerk bestaat uit drie elementen:
- een gedachtegoed
- een persoonlijkheid
- een strategie
Deze drie elementen zorgen ervoor dat mensen zich met het merk kunnen identificeren.
Hoe kom je tot een sterk employer brand?
Om een consistente organisatie te creëren en de juiste associaties met een merk te activeren, dient er onderzoek gedaan te worden naar de huidige positie en status van een merk. Om een duidelijk beeld te krijgen van een merk zijn er verschillende stappen die doorlopen worden. Wanneer het verhaal is opgehaald en vastgesteld dient hier nooit meer van afgeweken te worden.
01. IDENTITEITSINTERVIEWS
De identiteitsinterviews zijn de eerste stap voor het neerzetten van een merk. Deze dienen als rode draad voor het vervolg en zijn bedoeld om de ware merkidentiteit van de organisatie naar boven te halen.
02. STAKEHOLDERINTERVIEWS
De stakeholderinterviews zijn bedoeld om een duidelijk beeld te krijgen van het merk. Intern dienen deze interviews om het interne imago van het merk te onderzoeken, draagvlak te creëren en vertrouwen te wekken. De interviews met de externe stakeholders dienen om het imago van de organisatie in beeld te brengen.
03. ANALYSE
Niets is vanzelfsprekend. Dit onderdeel is nodig om de problemen en strategische keuzes van een merk in kaart te brengen. Voordat het merk wordt vastgelegd moet de opgehaalde informatie verwerkt worden. Hier worden verbanden gelegd en deelproblemen van problemen onderscheden.
04. ADVIES
Uit de analyses komen verschillende problemen en focuspunten naar boven. Hier kun je echter niets mee als er niets concreets mee gedaan wordt. Daarvoor is dit onderdeel; het concretiseren van de focuspunten en het geven van een richting voor het vervolg.
05. BRAND CODE
Het merkverhaal, de visie en missie en alle elementen die bij het gedachtegoed, de persoonlijkheid en de strategie van het merk komen kijken zullen hierin opgeschreven worden. De merkidentiteit wordt vastgelegd. Wanneer dit eenmaal is vastgelegd mag je hier nooit meer vanaf stappen. Alle uitingen dienen op een consistente manier gecommuniceerd te worden, zodat je de markt niet verward.
06. VERVOLG
Zodra de merkidentiteit is vastgelegd wordt er gekeken of de merkuitingen hierbij aansluiten. Zo wordt de visuele identiteit bekeken en de customer journey doorlopen. In deze stap zal er een advies gegeven worden over de volgende stap.
07. INTERNE ACTIVATIE
Zodra de merkidentiteit staat zal deze intern geactiveerd moeten worden. Dit kan in de vorm van een interne campagne of bijvoorbeeld een interne presentatie. De bedoeling van de interne activatie is dat de werknemers het merk en het verhaal gaan dragen en doorvertellen.
08. EXTERNE ACTIVATIE
Zodra de merkidentiteit intern geactiveerd is kan het merk ook extern geactiveerd worden. Dit kan door middel van een campagne. Het verhaal van een merk moet doorverteld worden. En ook een goed verhaal vertelt zichzelf nog niet. Daarvoor kun je verschillende middelen in zetten. Met als doel natuurlijk: potentiële werknemers aantrekken, klanten aantrekken en de interne en externe stakeholders activeren.